Kiel en zwaard 4

Het zwaard
Het zwaard is in vorm geschuurd en er komt nu een versterking van koolstof en glasvezel overheen.

Jurriaan Beeker is bezig met het zwaard te maken voor het zeilschip


Houten vorm
De houten vorm op de tekening is de doorsnee van het zwaard en wordt als controle gebruikt; past het zwaard op een punt er niet door, dan moet er ter plekke worden bijgeschuurd.

Bouwtekeningen van de Aviateur 5.70

Het ophangpunt
Het ophangpunt van het kiel-ophaalmechanisme op het dek (in RVS) en versterken van het dek aan de onderzijde met glasvezel en epoxy.

Het dek van de boot

Jurriaan Beeker brengt epoxy aan ter versteviging van het dek.

Het ophaalmechanisme
Op de foto’s hieronder is het ophaalmechanisme van het zeilschip Hunter 490 te zien.
Het heeft een zelfremmende lier waarmee je de kiel omhoog en omlaag draait.  
Een simpel en effectief systeem en het werkt al 50 jaar.

Dit systeem gaan we overnemen op het zeilschip. En dus niet het systeem dat op de officiƫle tekeningen van de Aviateur 5.70 staat; met een lijn die, via een aantal blokken loopt, en die met een keerblok aan een spant onderin het schip wordt bevestigd.

Op de Aviateur van een andere botenbouwer wordt de kabel boven het dek naar een van de lieren geleid. Dit is ook een mogelijkheid.

Het ophaalmechanisme van het zeilschip Hunter
Het zwaard van de Hunter

Eerdere berichten over de kiel en het zwaard:

Kiel en Zwaard 1
Kiel en Zwaard 2
Kiel en Zwaard 3

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *