“Quand tu veux construire un bateau, ne commence pas par rassembler du bois, couper des planches et distribuer du travail, mais reveille au sein des hommes le desir de la mer grande et large.“
Antoine de Saint-Exupéry
[Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bij elkaar om voor hout te zorgen, orders te geven en het werk in te delen, maar roep in hen het verlangen wakker naar de uitgestrekte, eindeloze zee.]
Veel zeilers dromen ervan om zelf een schip te bouwen. Maar uiteindelijk zijn er elk jaar maar een paar honderd mensen die hun droom werkelijkheid laten worden. Vooral de praktische uitvoering levert problemen op; men heeft geen tijd of geen geschikte plek om het schip te bouwen, men heeft een gebrek aan kennis van botenbouw of men weet simpelweg niet goed hoe het proces in zijn werk gaat en begint er derhalve niet aan.
Met dit blog kunnen we niet, alle obstakels die anderen ervaren, wegnemen. Maar we hopen de lezer meer inzicht te geven in het proces van het bouwen van een schip. Van het kopen van de bouwtekening tot het moment dat het schip te water gaat en gekeurd gaat worden.
* Met welke keuzes wordt men geconfronteerd?
* Wat gaat makkelijk en wat gaat moeilijk?
* Hoeveel tijd kost het bouwen van een schip? Welke onderdelen vergen veel tijd om te maken en welke onderdelen weinig?
* Met welke onvoorziene uitgaven krijgt men te maken?
* Hoe verloopt een scheepskeuring?
Jurriaan Beeker bouwde eerder 2 Regenbogen (nummer 2 en nummer 142) en een Figaro (kwikspant wedstrijd kajuitboot). Ook heeft veel boten gerestaureerd. Maar dit is helemaal nieuw voor hem.
Sebastiaan Beeker heeft veel zeilervaring maar hij heeft nog nooit een schip gebouwd.
Dus ook voor ons, zal het proces veel verassingen gaan opleveren.
Sebastiaan en Jurriaan Beeker